پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام خدمت شما دوستان و همراهان عزیز

در این مطلب می خوام شما رو با داستان پرورش قرقاول من و تجربه من در این کار آشنا کنم.

خب ایده این کار برمیگرده به بهار سال 95 !

وقتی که میخواستم این کار رو شروع کنم تازه از خدمت برگشته بودم و مانند هر جوان دیگری به دنبال یک درامد ثابت و مطمئن بودم، من چون خودم رشته دانشگاهیم کامپیوتر بود، اصلا فکرشم نمیکردم که روزی برم سراغ پرورش پرنده ها ! و همیشه یک کار دولتی پیش میز یا پیش باجه رو برای خودم تصور میکردم.

اما زمانی نظرم به پرورش قرقاول جلب شد که توی یک شرکتی خدماتی کار میکردم و کارفرمای ما مزرعه پرورش قرقاول هم داشت و روزی 2 ساعت به روستا می رفت تا به قرقاول ها دون بده  و جالبتر اینکه همیشه تخم نطفه دار قرقاول ها را می اورد و داخل شرکت تمیز می کرد و طبقه زیر زمین یک دستگاه جوجه کشی داشت، جوجه ها رو تمیز می کرد و داخل دستگاه جوجه کشی قرار می داد. 

 

فروش قرقاول لیمویی یال پرتقالی اصل نه ماهه|پرنده|تهران، بریانک|دیوار

 

همیشه هم مشتری داد و روزانه افراد زیادی می اومدن و تخم نطفه دار و جوجه یک روزه ازش میخریدن ، با اینکه اصلا تبلیغ زیادی هم نمی کرد، خب منم وقتی این فعالیت و کسب درامد او رو دیدم به کار پرورش قرقاول علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم این کار رو شروع کنم. 

تنها چیزی که برای شروع کار احتیاج داشتم یک دستگاه جوجه کشی بود!!!

همین که از سر کار اومدم ، نشستم پای کامپیوتر و در مورد دستگاه جوجه کشی و بهترین و با کیفیت ترین اون تحقیق کردم، مثل هر ایرانی !!

توی گوگل زدم دستگاه جوجه کشی ، چند تا سایت برام اورد که هر کدام دستگاه های مختلفی برای فروش داشتن. پس از تحقیق و مطالعه در اینترنت متوجه شدم که دستگاه های جوجه کشی خانگی برای شروع کار من مناسب هستند. 

پس از کمی جستجو متوجه شدم که تنها و بهترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی توی ایران گروه صنعتی اسکندری هستش و سایت های زیادی هم نمایندگی اون رو دارن و براش میفروشن. 

از بین دستگاه های جوجه کشی خانگی ایزی باتور 3 نظر منو به خودش جلب کرد. 

خوب قیمتش یکم بالا بود و من پول کافی برای شروع این کار نداشتم ، فرداش که رفتم شرکت سر فرصت مناسب قضیه رو با صاحب شرکت در میون گذاشتم  و گفتم که میخام یک دستگاه جوجه کشی خانگی بخرم اما پولم کمه . اونم اولش امم امممم کرد بعدش گفت باشه پول رو بهت میدم اما از حقوقت کم می کنم، منم که از خوشحالی چشام داشت برق میزد، از خدا خواسته قبول کردم ، پولو گرفتم و دستگاه رو سفارش دادم بعد از چند روز دستگاه به دستم رسید و بالاخره کارم رو شروع کردم.

حدود 30 - 40 تا تخم قرقاول تازه رو از صاحب شرکت گرفتم و داخل دستگاه گذاشتم، بعد از حدود 25 روز انتظار که خیلی هم برام سخت بود، بالاخره جوجه ها از سر از تخم بیرون اورند و در اون لحظه من داشتم بال در می اوردم. 

کاری که باید میکردم این بود که اجازه میدادم جوجه ها به مدت 24 ساعت در داخل دستگاه بمانند و پس از این مدت باید اونا رو از دستگاه در می اوردم و به یک جای گرم منتقل می کردم. استفاده از لامپ مادر مصنوعی بهترین گزینه بود اما چون پولم نرسید از یک لامپ 100 وات معمولی استفاده کردم تا جوجه های خوشکل رو گرم نگه دارم. 

برای جوجه ها مخلوط اب و شکر اماده کردم و ترکیبی از جعفری و تخم مرغ اب پز رو براشون اماده کردم و تنهاشون گذاشتم . 

توی خونه به مادرم سپرده بودم که هر دو ساعت یکبار به جوجه ها سر بزنه و اب و غذای تازه براشون ببره. این روزها گذشت تا اینکه پس از شش ماه قرقاول های من کاملا بالغ شده بودن و اونها رو با دنیا عوص نمیکردم . 

اینم بگم که توی حیاط خونمون ی انباری بود و قرقاول ها رو اونجا نگه داری می کردم و کسی به من کاری نداشت. 

در این مدت کلی از تجربیات صاحب شرکتمون استفاده کردم و خداییش بی دریغ همه چیز رو به من یاد داد. بالاخره تصمیم گرفتم قرقاولام رو بفروشم و فقط چند تا از نر و ماده ها رو به عنوان قرقاول تخم گذار نگه دارم. برای شروع کارم نیاز به اجاره یک مکان کوچیک داشتم.

خب توی این شش ماهی که قرقاول ها را بزرگ کردم تعدادی از اونها رو از دست دادم با بیماری های رایج اونها اشنا شدم، نحوه نکهداری و تغذیه اونها رو فهمیدم و تعدادی از اونها رو به خاطر سهل انگاری از دست دادم و حالا خودم رو اماده پرورش قرقاول می دونستم.

با پول فروش قرقاول ها و حقوقی که چند ماه گذشته گرفتم ، تونستم سالن کوچیکی رو برای شروع کارم اجاره کنم. با کمک پدرم کارم رو با خرید 200 تخم نطفه دار قرقاول و یک دستگاه جوجه کشی دیگر شروع کردم و به مرور زمان به درامدی مناسبی رسیدم و الانم یکی از تولید کننده های قرقاول مولد و گوشتی در استان یزد هستم.

 

محمد احمدی / استان یزد

  • حسن بیگی
  • ۰
  • ۰

سلام دوستان عزیز

در این مطلب می خوام شما را بامهم ترین بیماری های قرقاول ها آشنا کنم و روش هایی را برای پیشگیری از بیمار شدن این پرنده نازنین ارائه بدم. 

خب قبل از همه چیز بگم که قرقاول نیز مثل هر پرنده دیگری در برابر حملات میکروبی و ویروسی قرار می گیرند و در صورتی که فرد پرورش دهنده در تغذیه و محیط آنها بهداشت لازم را رعایت نکند، بیمار شدن اونها حتمی خواهد بود. 

اما در مورد مهم ترین بیماری های قرقاول ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

سرشماری قرقاول از ۱۱ زیستگاه شهرستان شفت آغاز شد

 

الف - نیوکاسل :

ایم بیماری تقریبا در بین همه پرنده ها شایع است و یک عامل ویروسی دارد که از طریق پرنده ها و موجودات وحشی به پرنده های اهلی منتقل می شود. از علایم این بیماری فلجی و مرگ است .

 

ب - کوکسیدیوز :

یکی دیگر از مهم ترین بیماری های طیور کوکسیدیوز است که بر اثر عدم رعایت بهداشت محیطی به وجود می اید، از علایم ان عفونت روده ، اسهال خونی ، بی اشتهایی ، سرگیجه و در نهایت مرگ است. 

در واقع کوکسیدیوز از عامل انگلی سرچشمه می گیرد که به صورت طبیعی در فضولات پرنده ها وجود دارند و در صورت ورود به بدن پرنده ها رشد نموده و باعث بیماری آنها می شود. بنابراین اگر پرورش دهنده فضولات کف سالن را مرتبا تمیز کند و مانع از تغذیه قرقاول ها از فضولات شود، به نوعی از ابتلای پرندگان به این بیماری جلوگیری کرده است. 

 

ج - آنفولانزا :

این بیماری نیز یک عامل ویروسی دارد که از طریق تماس پرنده های وحشی با قرقاول ها و یا هم غذا شدن با آنها به وجود می اید، بنابراین اکیدا توصیه می شود که از پرنده هایتان مراقبت کنید. 

 

راهکار های پیشگیری از بیماری قرقاول ها

همانطور که در میونه حرفای من متوجه شده اید، یکی از مهم ترین کارهایی که برای پیشگیری از بیماری های قرقاول ها باید انجام بدید، رعایت بهداشت در تغذیه و محیط پرورش اونها هستش.

اگر از اب و غذای ناسالم و فاسد در تغذیه اونها استفاده کنید و یا اب و غذای اونها را تا یکی دو روز عوض نکنید مطمِئنا پرنده های شما در اثر تغذیه از غذای فاسد بیمار خواهد شد. بنابراین شما باید روزانه سه بار اب و غذای اونها رو عوض کنید و هر بار ابخوری و دانخوری های اونها را شستشو بدید تا مطمئن بشید هیچ میکروب و باکتری در ظرف غذاخوری اونها وجود نداره

دومین نکته ای که در پرورش قرقاول ها باید رعایت کنید، بهداشت محیطی است . اگر در کف سالن پرورش قرقاول ها مقدار زیادی فضله وجود داشته باشد و شما انها را روزانه تمیز نکنید، مطمئن باشید که همین بوی بد باعث بیماری پرنده ها خواهد شد چه برسه به اینکه از اونها تغذیه کنه.!!!!

علاوه بر این دو موردی که حتما باید رعایت کنید، سعی کنید واکسن ها و انتی بیوتیک های لازم را با مشورت یک دامپزشک معتبر به پرنده ها تزریق کنید. 

  • حسن بیگی
  • ۰
  • ۰

شاید شما نیز مانند هر کس دیگری علاقه مند به پرورش قرقاول در حیاط خانه خود باشید، قرقاول ها به دلیل قابلیت پروازی که دارند باید حتما در یک مکان سر بسته پرورش داده شوند. شما می توانید آنها را مانند مرغ و خروس در یک مکان ساده پرورش دهید. اما حتما باید محیطشون سر بسه باشه چون همون طور که گفتم اونا قابلیت پرواز دارند و ممکن از دست شما پرواز کنند. 

 

برای شروع پرورش قرقاول در حیاط خانه چیکار کنیم؟

خب این سوالیه که هر کسی قبل از شروع هر کاری از خود خواهد پرسید که چیکار کنم سریعتر به نتیجه برسم و درامد بیشتری هم از این راه کسب کنم. 

اولین و پرسود ترین راه خرید تخم نطفه دار قرقاول و یک دستگاه جوجه کشی خانگیه!!

چرا ؟

چون تخم نطفه دار قرقاول نسبت به جوجه قرقاول و قرقاول های مولد قیمت خیلی کمتری دارند و در صورت جوجه کشی از آنها قیمت تمام شده بسیار کمتری برای شما خواهد داشت. 

برای این کار نیاز به یک دستگاه جوجه کشی خانگی خواهید داشت، به عنوان مثال ایزی باتور 1 که ساخت گروه صنعتی است برای این کار مناسب می باشد و شما می توانید پرنده مورد نظر خود را انتخاب کنید و ادامه روند جوجه کشی را به دستگاه بسپارید. 

جوجه ها پس از 23 الی 25 روز از تخم بیرون خواهند امد و شما باید نهایت دقت را در مواظبت از آنها به خرج دهید. جوجه ها را در دو هفته اول زیر لامپ مادر مصنوعی یا لامپ افتابی نگه دارید و در طی این مدت با استفاده از ترکیب سبزیجات و تخم مرغ اب پز شده جوجه ها را تغذیه کنید.

هم چنین برای رشد بهتر و سریعتر جوجه ها می توانید از دان مخصوص جوجه مرغ ها استفاده کنید و حتما حتما با مشورت یک دامپزشک معتبر واکسن های لازم را به جوجه ها بدهید. 

 

گوشتی کردن و فروش قرقاول ها

اگر هدف شما پرورش و فروش قرقاول های گوشتی باشد، پیشنهاد ما قرقاول امریکایی است. این قرقاول ها در عرض شش الی هفت ماه گوشتی شده و به قیمت بالایی فروخته می شود. هم چنین اگر می خواهید تخم نطفه دار آنها را نیز برای فروش و جوجه کشی داشته باشید، می توانید چند عدد از قرقاول های نر و ماده را نگه داری کرده و اجازه جفت گیری و تخم گذاری را به آنها بدهید. 

 

بازار فروش قرقاول

اگر نگاهی به بازار پرنده ها و طیور داشته باشید، متوجه خواهید شد که قرقاول ها یکی از پرنده های پر طرفدار و پر فروش است که هر کسی که اوضاع مالی خوبی دارد، تمایل به نگهداری و یا مصرف گوشت و تخم این پرنده دارد. 

  • حسن بیگی
  • ۰
  • ۰

سلام

در این پست می خواهیم شما رو با یکی از زیبا ترین نژاد های قرقاول آشنا کنیم 

قرقاول سبز بومی کشور ژاپن است و جمعیت زیادی در زیستگاه اصلی خود، در میان بوته‌زارها، کشتزارها دارا می‌باشد، این ماکیان در نزدیکی روستاها و شهرهای کوچک به‌وفور یافت می‌شوند، همچنین دسته‌هایی از قرقاول سبز در جزایر هاوایی متعلق به کشور آمریکا راهاسازی شده‌اند و به صورت وحشی زندگی می‌کنند.

قرقاول سبز ژاپنی

خصوصیات ظاهری قرقاول سبز ژاپنی

قرقاول سبز کانادایی سه زیر گونه به نام‌های قرقاول سبز آرام، قرقاول سبز شمالی و قرقاوول سبز جنوبی دارد.

از نظر ظاهری پرنده نر با ظاهری پوشیده شده از پرهای مایل به سبز، کمر و کتف پوشیده شده از لکه‌های موجی شکل به رنگ قهوه‌ای و سبز و پشت به رنگ سبز روشن و پرهای سینه به رنگ سبز تیره بوده و پرهای نواحی گردن به رنگ بنفش می‌باشد. در نواحی اطراف چشم دارای لکه‌ای به رنگ سرخ است و دم به رنگ سبز ارغوانی می‌باشد.

پرنده ماده نسبت به جنس نر کوچک‌تر بوده و پرهای آن از رنگ‌آمیزی کمتری برخوردار است و رنگی خاکستری با لکه‌های موجی شکل به رنگ تیره می‌باشد.

سن بلوغ

سن بلوغ حدود اواخر یک سالگی می‌باشد.

خصوصیات ظاهری قرقاول سبز ژاپنی

زاد و ولد قرقاول سبز کانادایی

تولیدمثل در قرقاول سبز در محیط طبیعی و یا زیستگاه اصلی‌اش در فصول گرم سال و در اواخر فروردین آغاز می‌گردد. همچنین در اسارت و محیط بسته در صورت شرایط مناسب در تمامی فصول امکان تولیدمثل وجود خواهد داشت.

تعداد تخمگذاری

تعداد تخم‌های گذاشته شده در یک سال در حدود ۶۰ ال ۹۰ تخم می‌باشد.

زاد و ولد قرقاول سبز کانادایی

زمان در آمدن جوجه‌ها از تخم

جوجه‌ها حدود ۲۳ الی ۲۵ روز بعد از خوابیدن پرنده ماده بر روی تخم‌ها از تخم درمی‌آیند.

محل نگهداری قرقاول سبز

برای نگهداری از یک جفت قرقاول سبز نیاز به فضایی سرپوشیده و محصور به مساحت حداعقل ۱۰ مترمربع می‌باشد و باید بستری از مواد طبیعی مانند شن و ماسه، خاک دستی، پوشال چوب، کاه و کلش و یا علوفه خشک فراهم کرد، چراکه بستر مناسب مانع و عایق در برابر نفوظ رطوبت و سرما است.

تغذیه

قرقاول‌های سبز را می‌توان با انواع دانه غلات، پلیت قرقاول، دانه پارس، کنسانتره و دان مرغداری به همراه سبزیجات تازه تغذیه کرد.

  • حسن بیگی