پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

  • ۰
  • ۰

سلام خدمت شما دوستان و همراهان عزیز

در این مطلب می خوام شما رو با داستان پرورش قرقاول من و تجربه من در این کار آشنا کنم.

خب ایده این کار برمیگرده به بهار سال 95 !

وقتی که میخواستم این کار رو شروع کنم تازه از خدمت برگشته بودم و مانند هر جوان دیگری به دنبال یک درامد ثابت و مطمئن بودم، من چون خودم رشته دانشگاهیم کامپیوتر بود، اصلا فکرشم نمیکردم که روزی برم سراغ پرورش پرنده ها ! و همیشه یک کار دولتی پیش میز یا پیش باجه رو برای خودم تصور میکردم.

اما زمانی نظرم به پرورش قرقاول جلب شد که توی یک شرکتی خدماتی کار میکردم و کارفرمای ما مزرعه پرورش قرقاول هم داشت و روزی 2 ساعت به روستا می رفت تا به قرقاول ها دون بده  و جالبتر اینکه همیشه تخم نطفه دار قرقاول ها را می اورد و داخل شرکت تمیز می کرد و طبقه زیر زمین یک دستگاه جوجه کشی داشت، جوجه ها رو تمیز می کرد و داخل دستگاه جوجه کشی قرار می داد. 

 

فروش قرقاول لیمویی یال پرتقالی اصل نه ماهه|پرنده|تهران، بریانک|دیوار

 

همیشه هم مشتری داد و روزانه افراد زیادی می اومدن و تخم نطفه دار و جوجه یک روزه ازش میخریدن ، با اینکه اصلا تبلیغ زیادی هم نمی کرد، خب منم وقتی این فعالیت و کسب درامد او رو دیدم به کار پرورش قرقاول علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم این کار رو شروع کنم. 

تنها چیزی که برای شروع کار احتیاج داشتم یک دستگاه جوجه کشی بود!!!

همین که از سر کار اومدم ، نشستم پای کامپیوتر و در مورد دستگاه جوجه کشی و بهترین و با کیفیت ترین اون تحقیق کردم، مثل هر ایرانی !!

توی گوگل زدم دستگاه جوجه کشی ، چند تا سایت برام اورد که هر کدام دستگاه های مختلفی برای فروش داشتن. پس از تحقیق و مطالعه در اینترنت متوجه شدم که دستگاه های جوجه کشی خانگی برای شروع کار من مناسب هستند. 

پس از کمی جستجو متوجه شدم که تنها و بهترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی توی ایران گروه صنعتی اسکندری هستش و سایت های زیادی هم نمایندگی اون رو دارن و براش میفروشن. 

از بین دستگاه های جوجه کشی خانگی ایزی باتور 3 نظر منو به خودش جلب کرد. 

خوب قیمتش یکم بالا بود و من پول کافی برای شروع این کار نداشتم ، فرداش که رفتم شرکت سر فرصت مناسب قضیه رو با صاحب شرکت در میون گذاشتم  و گفتم که میخام یک دستگاه جوجه کشی خانگی بخرم اما پولم کمه . اونم اولش امم امممم کرد بعدش گفت باشه پول رو بهت میدم اما از حقوقت کم می کنم، منم که از خوشحالی چشام داشت برق میزد، از خدا خواسته قبول کردم ، پولو گرفتم و دستگاه رو سفارش دادم بعد از چند روز دستگاه به دستم رسید و بالاخره کارم رو شروع کردم.

حدود 30 - 40 تا تخم قرقاول تازه رو از صاحب شرکت گرفتم و داخل دستگاه گذاشتم، بعد از حدود 25 روز انتظار که خیلی هم برام سخت بود، بالاخره جوجه ها از سر از تخم بیرون اورند و در اون لحظه من داشتم بال در می اوردم. 

کاری که باید میکردم این بود که اجازه میدادم جوجه ها به مدت 24 ساعت در داخل دستگاه بمانند و پس از این مدت باید اونا رو از دستگاه در می اوردم و به یک جای گرم منتقل می کردم. استفاده از لامپ مادر مصنوعی بهترین گزینه بود اما چون پولم نرسید از یک لامپ 100 وات معمولی استفاده کردم تا جوجه های خوشکل رو گرم نگه دارم. 

برای جوجه ها مخلوط اب و شکر اماده کردم و ترکیبی از جعفری و تخم مرغ اب پز رو براشون اماده کردم و تنهاشون گذاشتم . 

توی خونه به مادرم سپرده بودم که هر دو ساعت یکبار به جوجه ها سر بزنه و اب و غذای تازه براشون ببره. این روزها گذشت تا اینکه پس از شش ماه قرقاول های من کاملا بالغ شده بودن و اونها رو با دنیا عوص نمیکردم . 

اینم بگم که توی حیاط خونمون ی انباری بود و قرقاول ها رو اونجا نگه داری می کردم و کسی به من کاری نداشت. 

در این مدت کلی از تجربیات صاحب شرکتمون استفاده کردم و خداییش بی دریغ همه چیز رو به من یاد داد. بالاخره تصمیم گرفتم قرقاولام رو بفروشم و فقط چند تا از نر و ماده ها رو به عنوان قرقاول تخم گذار نگه دارم. برای شروع کارم نیاز به اجاره یک مکان کوچیک داشتم.

خب توی این شش ماهی که قرقاول ها را بزرگ کردم تعدادی از اونها رو از دست دادم با بیماری های رایج اونها اشنا شدم، نحوه نکهداری و تغذیه اونها رو فهمیدم و تعدادی از اونها رو به خاطر سهل انگاری از دست دادم و حالا خودم رو اماده پرورش قرقاول می دونستم.

با پول فروش قرقاول ها و حقوقی که چند ماه گذشته گرفتم ، تونستم سالن کوچیکی رو برای شروع کارم اجاره کنم. با کمک پدرم کارم رو با خرید 200 تخم نطفه دار قرقاول و یک دستگاه جوجه کشی دیگر شروع کردم و به مرور زمان به درامدی مناسبی رسیدم و الانم یکی از تولید کننده های قرقاول مولد و گوشتی در استان یزد هستم.

 

محمد احمدی / استان یزد

  • ۹۸/۰۸/۲۹
  • حسن بیگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی