پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تغذیه طیور پرورشی از مهمترین عوامل در افزایش سرعت رشد و افزایش مقاومت بدنی طیور در مقابل بیماری ها می باشد. در مرغداری ها و سالن های پیشرفته پرورش طیور توجه ویژه ای به تغذیه ی طیور در دوره های مختلف می شود و تولید دان توسط خود واحد ها و با وسواس بالایی انجام شده تا محصول تولیدی نهایی کیفیت بالاتری داشته باشد.

جیره نویسی تخصصی در این مراکز توسط دامپزشکان و متخصصان انجام گرفته و تاثیر بسزایی در بهبود پرورش طیور خواهد داشت.

تولید جیره در صورت نوشتن جیره ی تخصصی توسط خود مرکز انجام میگیرد. بدین ترتیب که ابتدا مواد غذایی مورد نیاز به نسبت های مورد نیاز و به صورت فله ای تهیه میشود. سپس این موارد به خط تولید جیره مخصوص منتقل میشود .

در خط تولید این جیره 3 دستگاه وجود دارد . دستگاه آسیاب مرغداری ، بالابر مرغداری و میکسر مرغداری . بسته به میزان تولید و نیاز مرغداری، خرید آسیاب مرغداری با ظرفیت های مختلفی انجام میگیرد.

خط تولید به ترتیبی که در بالا گفته شد قرار دارد. ابتدا دان ها به صورت مجزا به داخل میکسر منتقل میشوند. میکسر مرغداری با چک های مخصوصی که دارد دان ها را به خوبی کوبیده و پودر مانند میکند. بهتر است در این قسمت دان ها به صورت مجزا وارد آسیاب شوند و غیرمشابه ها با هم در داخل اسیاب قرار نگیرند. بدین ترتیب مواد به خوبی باهمدیگر آسیاب میشوند و پس از پودر شدن توسط وسیله ای دیگر به نام بالابر به داخل میکسر ریخته میشوند .

بالابر بسته به ارتفاع و ظرفیت اسیاب و میکسر انتخاب میشود. این دستگاه دارای یک موتور و یک مارپیچ می باشد که با چرخاندن مارپیچ توسط موتور خود ، مواد را به بالا منتقل میکند .

پس از ورود مواد به داخل میکسر ، تمامی مواد مورد نیاز در داخل جیره به داخل میکسر وارد شده و دستگاه شروع به چرخاندن آنها میکند. بدین ترتیب مواد به خوبی میکس شده و ترکیبی کاملا مخصوص از مواد تولید میشود .

این ترکیب پس از میکس شدن در دسته بندی های مختلف بسته بندی شده و مورد استفاده قرار میگیرد . توجه داشته باشید که تغذیه و جیره طیور در دسته های مختلف متفاوت می باشد. برای مثال در طیور تخم گذار میزان کلسیم بالا می باشد و در دوره های مختلف میزان مواد متفاوت می شود .

این مورد سبب تغییر در مواد موجود در جیره شده و تاثیر بسیزایی در تولید جیره مخصوص دارد.

همچنین در کنار دان های مفید می توان به آبخوری ها مولتی ویتامین ها و یا مواد مختلف درمانی و پیشگیری را اضافه کرد تا رشد طیور بیشتر از پیش تحت کنترل قرار گرفته و نتیجه ی نهایی امیدوار کننده تر باشد .

بسیاری از پرورش دهندگان محلی با تصور اینکه طیور همه چی خوار بوده و نیازی به تغذیه ی خاصی ندارد به طیور خود جیره مخصوص نداده و پس از مدتی با اولین بادی به پرنده خورده و بیمار میشود ، اعلام شکایت میکنند و به دنبال درمان میگردند. در چنین مواردی است که علم و شناخت صحیح از طیور می تواند راهگشا بوده و میتواند از ایجاد بیماری جلوگیری کند.

 

  • حسن بیگی