پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پرورش طیور در فاز کوچک و ارائه به بازارهای خرد در سالهای اخیر افزایش یافته است. این افزایش در راستای افزایش نیاز به فراورده های گوشتی بوده است که در نتیجه ی ان نیاز به تولید بالا همراه با ایجاد واحد های کوچک تولیدی بوده است.

با توجه به شرایط خاص سالن های پرورش طیور و نیاز به مجوز لازم که شرایطی پیچیده و گاه آزار دهنده دارد، بسیاری از واحد های کوچک اقدام به اخذ مجوز نکرده و بدون مجوز اقدام به پرورش طیور می کنند. این واحد ها گوشت های تولیدی خود را بیشتر به صورت غیرقانونی به واحدهای کشتارگاهی سپرده و گوشتا به صورت بسته بندی شده در بازار توزیع میشوند.

این مورد از ان رو برای پرورش دهنده سوداور است که هم می تواند به راحتی و بدون هیچ نظارتی طیور پرورشی خود را پرورش داده و به بازار عرضه کند و از سویی دیگر کشتارگاه نیز با قیمتی پایینتر از قیمت رسمی اقدام به خرید طیور کرده و با قیمت مصوب به بازار عرضه میکند .

دو لبه ی سوداور هم برای پرورش دهنده و هم کشتارگاه ، سبب شده است که چنین روش پرورشی روز بروز افزایش یابد . عدم نظارت در چنین واحد هایی امکان بروز مشکلات بسیاری را برای مصرف کنندگان متصور می شود.

واحد های کوچک غالبا دارای یکسری ابزارهای همچون پرکن بلدرچین می باشند تا تعداد لاشه های بسیاری را بدون نیاز به خط تولید لاشه ها ، اماده ی ارائه به بازار کنند.

پرکن بلدرچین ابزاری مخصوص به منظور جدا کردن پر از بدن بلدرچین می باشد. این ابزارها با توجه به انگشتی و چرخش لاشه در داخل دستگاه عمل میکنند. به گونه ای که موتور سبب به حرکت در امدن لاشه در داخل دستگاه میشود و با گیر کردن بدن لاشه به انگشتی ها، مو از پوست جدا میشود .

خیس کردن لاشه و همینطور آب زدن به لاشه ها در زمان پرکنی سبب عملکرد بهتر دستگاه و یک پرکنی بدون اسیب به لاشه خواهد شد.

توجه به این نکته الزامی است که پرکن ها دارای شرایط مختلفی می باشند . به گونه ای که برای هر نوع پرنده یک پرکن قابل استفاده بوده و امکان استفاده از پرکن مرغ برای پرکنی از بلدرچین وجود ندارد. در صورت استفاده از چنین دستگاهی برای پرکنی بلدرچین ، لاشه دچار اسیب شدید شده و امکان پارگی در اندام مختلف بسیار بالاست .

همچنین به دلیل گیر کردن لاشه ی کوچک بلدرچین در بین انگشتی ها امکان اسیب به دستگاه و فشار بیش از حد به موتور دستگاه نیز وجود دارد . از این رو برای هر نوع پرنده باید یک دستگاه پرکن مجزا خریداری شود .

دستگاه ها با توجه به ظرفیت انها دارای موتور های مختلفی می بانشد. موتور ها غالبا در قسمتی دور از سینی پرکنی قرار دارند که این عمل به منظور جلوگیری از اسیب وارده به دستگاه از طریق نشت اب از سینی پرکن می باشد .

از دیگر موارد قابل توجه امکانات حمل و نقلی پرکن ها می باشد که بخصوص در واحدهای فاقد سالن کشتار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

  • حسن بیگی