پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

غاز یکی از پرندگان بومی می باشد که بخصوص در شهر های شمالی کشور به صورت گسترده ای نگهداری میشود . تمامی افرادی که علاقه مند به نگهداری از این پرنده ی زیبا می باشند، تمایل زیادی به جوجه داشتن از غاز دارند. غاز تخم گذاری محدودی دارد و از این نظر ارزش تخم آن بسیار بالاست . بیشتر سعی میشود که تخم های غاز نطفه دار شود و بسیار کم تخم غاز به منظور مصرف عادی به بازار عرضه میشود .

جوجه اوری غاز نیازمند یکسری شرایط مخصوصی می باشد . با مهیا کردن این شرایط تخم گذاری و جوجه اوری آسان خواهد شد.

شرایط مناسب برای جوجه اوری غاز :

تعذیه مناسب : اولین فاکتور مهیا کردن تغذیه مناسب برای غاز می باشد. تغذیه نباید از آشغال سبزی و ... باشد . تغذیه باید تمامی نیازهای پرنده را تامین کند . بخصوص اینکه باید میزان کلسیم بالایی داشته باشد. از این رو بهتر است از جیره مخصوص طیور برای این دوره استفاده شود . این جیره ها به صورت کیلویی و فله ای قابل تهیه م باشند. در کنار این جیره استفاده از سبزی های تازه و همینطور مولتی ویتامین های مخصوص هم میتواند پرنده را برای جوجه اوری اماده کند .

چرا در محیط : غاز عادت به چرا و بخصوص قرار گرفتن در داخل اب دارد . از این رو بهتر است شرایطی را برای این پرنده مهیا سازید تا بتواند در زمان های استراحت به خوبی گردش کرده و ابتنی کند .

از سویی دیگر امکان چرا و خوردن از جانوران و ریشه ی گیاهان نیز برای این پرنده بسیار مفید می باشد .

لانه : این پرنده برای تخم گذاری مناسب نیاز به یک لانه مناسب دارد. لانه باید در محیطی تاریک و بسیار کم سروصدا قرار داشته باشد . کم سروصدا بودن تاثیر بسیاری دارد از این رو که پرنده دچار استرس نشده و کار خود را به خوبی انجام خواهد داد. کف محیط باید با پوشال پوشانده شده باشد تا از این نظر هم مشکلی متوجه پرنده نشود .

تعداد نر به ماده : یکی از مهمترین موارد در جوجه کشی توجه به نسبت نر به ماده می باشد . این مورد در قوی بودن نطفه ها و تاثیر انها در سلامت جوجه متولد شده بسیار مهم می باشد. اگر تعداد ماده بالا باشد و نر کم ، نطفه در ماده های اخری ضعیف شده و یا به جوجه تبدیل نمیشود و یا اینکه جوجه ضعیفی متولد خواهد شد.

 

رعایت یکی دو مورد از موارد بالا کافی نیست و تمامی موارد باید در حد نیاز و استاندارد رعایت شود تا شرایط مناسبی برای جوجه اوری پرنده ها اتفاق بیفتد.

 

  • حسن بیگی