پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مرغ ایام سمانی که در بین عموم به مرغ سیاه نیز معروف است به دلیل رنگ بسیار زیبای سیاهی که دارد به صورت طیور زینتی نگهداری می شود. از سویی دیگر با توجه به گوشت سیاه رنگ این پرنده، که بسیار عجیب به نظر میرسد، افرادی خاصی به دنبال استفاده از گوشت پرنده هستند. از این رو برخی از پرورشدهندگان در اقصی نقاط جهان اقدام به پرورش و نگه داشتن این طیور میکنند.

ایام سمانی بومی جزیره ی جاوه در اندونزی است. در این جزیره و به زبان محلی به مرغ ایام گفته میشود و با توجه به نام روستای سمانی در منطقه که به صورت بومی ، مرغ سیاه مرغ آنجا شناخته میشود، این مرغ به مرغ ایام سمانی معروف شده است.

این مرغ جسه ی بزرگی ندارد و نسبت به سایر مرغ و خروس ها کمی کوچکتر است. از نظر پرورش برای گوشت و تخم، کمتر مورد توجه قرار میگیرد. چرا که گوشت آن با توجه به جسه ی پرنده کم بوده و تخم گذاری نیز حداکثر سالی 100 عدد می باشد که بسیار کمتر از طیور بومی خود ایران می باشد. این طیور اما بیشتر به دلیل رنگ خاصی که دارند معروف شده اند.

تقریبا تمامی قسمت های بدن این پرنده سیاه است. زبان پرنده سیاه است ، پوست و خود گوشت پرنده سیاه است ، کلا همه جای پرنده سیاه است ! فقط خون پرنده سیاه نیست که ان هم نسبت به خون مرغ عادی بسیار غلیظتر می باشد.

دلیل این سیاهی طبق بررسی های انجام گرفته ، رنگدانه هایی مخصوصی در بافت پرنده می باشند که سبب تغییر رنگ ان می شوند .

رشد پرنده در صورتی که شرایط مناسبی برای آن مهیا شود و تغذیه ی پرنده با جیره های مشخص باشد، بسیار مناسب است. در مقابل اگر از نظر جیره ی غذایی توجه زیادی نشده و همچنین محیط نگهداری پرنده از نظر بهداشتی مناسب نباشد، پرنده به سرعت بیمار می شود چون مقاومتش در مقابل بیماری ها بسیار کم است . در نتیجه اگر قصد نگهداری از این پرنده را دارید ، باید بهترین شرایط را برای نگهداری آن در نظر گرفته تا مشکلاتی اعم از بیماری یا ضعف و ... دامنگیر پرنده نشود.

پرورش صنعتی ایام سمانی :

این مرغ بسیار کم در مناطقی خارج از شرق آسیا به صورت صنعتی پرورش داده میشود. بیشتر توجه به این مرغ پرورش مولد آن می باشد تا امکان استفاده هم به صورت مرغ زینتی و هم به صورت گوشت آن که قیمت بسیار بالایی نیز در برخی از رستوران های خاص شرق آسیا دارد ، صورت میگیرد. در داخل کشور عزیزمان ایران نیز ، معدود پرورش دهندگانی وجود دارند که اقدام به پرورش مرغ سیاه یا همان ایام سمانی میکنند و کمبود این پرنده در داخل سبب بوجود امدن بازاری با قیمت های بسیار بالا نیز شده است.

ایا مرغ مرندی نیز گوشت سیاهی دارد ؟

خیر ، مرغ مرندی که از جمله مرغ های بومی ایران است دارای پرها و بدن سیاه رنگ است ولی گوشت سیاه ندارد. گوشت این پرنده با توجه به بومی بودن و محلی بودن کمی تیره تر از گوشت طیور صنعتی می باشد ولی تفاوت بسیاری با گوشت ایام سمانی دارد.

  • حسن بیگی
  • ۰
  • ۰

دستگاه های جوجه کشی دارای ویژگی های مختلفی هستند که امکان تقسیم بندی انها به دستگاه های جوجه کشی ساده تا حرفه ای مهیا شده است . در این پست به بررسی حداقل امکانات و امکانات یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای خواهیم پرداخت.

دستگاه های جوجه کشی ساده :

این سری از دستگاه های جوجه کشی دارای شانه ها در مدل های مختلف ، حتی مدل همه کاره، دارای سنسور که بسته به تولید کننده در مدل های مختلف قابل استفاده می باشد ، دارای موتور چرخشی مخصوص و دارای یک کنترل با نمایشگر های محدود می باشد . در دستگاه های جوجه کشی ساده سیستم رطوبت غالبا به صورت دستی طراحی می شود تا هزینه های کاربر را کاهش دهد. همچنین در این دستگاه ها از کنترلرهای پیشرفته استفاده نمیشود و کنترلر بیشتر توانایی نمایش دما و رطوبت را خواهد داشت .

به طور کلی میتوان گفت که این دستگاه ها فاقد هرگونه اپشن و ویژگی خاصی می باشند. بسیاری از تولید کننده ها امکان انتخاب پرنده را در این نوع از دستگاه ها قرار میدهند تا کاربر بدون اشنایی با دستگاه جوجه کشی نیز امکان جوجه کشی مناسب از تخم پرندگان را داشته باشد.

دستگاه های جوجه کشی حرفه ای :

در دستگاه های جوجه کشی حرفه ای امکانات به نسبت بیشتری برای جوجه کشی فراهم می شود. بسیاری از قسمت ها عملکرد دقیقتر و کاملتری داشته و از سویی دیگر امکان انجام تغییرات حرفه ای توسط کاربر نیز فراهم میشود . در دستگاه جوجه کشی حرفه ای غالبا از سنسورهای حرفه ای دما و رطوبت استفاده میشود. این سنسور ها در کارهای حساسی مورد استفاده قرار میگیرند و از این رو دقت به نسبت بالاتری نسبت به سنسورهای معمولی دارند و مشخصا این امر سبب افزایش قیمت انها نسبت به نمونه های معمولی نیز میشود.

سیستم چرخش در این نوع از دستگاه های ممکن است حتی به صورت 360 درجه ی کامل نیز پیکربندی شود که از پیشرفته ترین حالت های ممکن می باشد. سیستم های جوجه کشی حرفه ای بیشتر از شانه های همه کاره برای جوجه کشی استفاده میکنند.

از دیگر مواردی که در بیشتر این دستگاه ها قابل مشاهده می باشد استفاده از سیستم های رطوبت رسانی اتوماتیک می باشد که کار رطوبت رسانی را به صورت تماما اتوماتیک و در هماهنگی کامل با کنترلر انجام میشود. کنترلر این دستگاه ها دارای مدارهای پیچیده ای می باشد که امکانات به نسبت بیشتری همچون امکان نمایش نوع چرخش تخم ها ، دما ، رطوبت ، اکسیژن و ... را برای کاربر فراهم میکند.

این کنترلر ها امکانات مدیریتی زیادی دارند و از این رو کاربر می تواند بیشتر از پیش بر جوجه کشی تسلط پیدا کرده و عملیات تنظیم موارد مختلف دستگاه را شخصا انجام دهد.

  • حسن بیگی