پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

  • ۰
  • ۰

به دنبال یک پرنده خانگی می گردید که در اوقات بیکاری زمان خوبی را با او سپری کنید؟ داشتن یک هم بازی و رفیق قطعا فکر خوبی است اما باید انتخاب هوشمندانه ای داشته باشیم. امروز می خواهیم شما را در خصوص انتخاب بهترین پرنده خانگی برای خود و خانواده تان راهنمایی کنیم.

در ادامه شما را با 10 پرنده متفاوت ولی بی درد سر آشنا می کنیم که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. اینکه کدام یک همسو با انتظارات شما است؛ بستگی به شرایط شما دارد.

 

معیار انتخاب پرنده

پرندگان مختلف ویژگی های مختلفی اعم از جثه، میزان سروصدا، نیاز به ارتباط و ... دارند. این ویژگی ها تا حد زیادی در رضایت شما تاثیر خواهند داشت چرا که رفتار پرنده ارتباط مستقیمی با خلق و خوی صاحبش دارد.

برای مثال اگر با پرنده ای که نیاز به صحبت، ارتباط و بازی کردن دارد ارتباط کافی نداشته باشید قطعا تبعات بدی برای هر دوی شما خواهد داشت. پس با دقت ویژگی هایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را مطالعه کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید.

باجریگار پاراکیت یا مرغ عشق

پرنده ای با ظاهری زیبا و رنگارنگ که نگهداری به صورت تکی از آن مشکل است. این پرنده احساساتی، نیاز مبرم به یک همدم دارد. اگر نمی توانید وقت کافی برایش بگذارید این گزینه انتخاب خوبی برای شما نیست. مگر اینکه همواره به صورت جفت از آنها نگهداری کنید.

در عوض مرغ عشق به دلیل قیمت مناسبی که دارد می تواند برای بودجه های متوسط یا کم گزینه ی مناسبی برای خرید باشد. جالب است بدانید مرغ عشق ها در صورت جفت بودن توجه کمتری نسبت به صاحبشان دارند. چرا که توجه آنها معطوف به یکدیگر است. هم چنین مرغ عشق ماده حساسیت بالایی نسبت به قلمرو خود (قفس) دارد.

فنچ یا سهره

پرندگانی ریز و کوچک که دارای قیمت مناسبی هستند و نیاز به توجه زیاد شما نیز ندارند. اگر وقت اضافی زیادی ندارید خرید فنچ گزینه ی خوبی برای شماست. ولی مراقب باشید؛ چرا که این پرندگان کوچک به شدت علاقه مند به جفت گیری و تولید مثل هستند. به خصوص اگر شرایط آن فراهم باشد.

پس اگر می خواهید پرندگان شما تولید مثل نکنند بهتر است فنچ هایی را بخرید که توانایی زندگی با هم جنس خود را دارند. البته فنچ های ماده در غیاب جنس نر نیز می توانند تخم گذاری کنند ولی تخم ها تبدیل به جوجه نخواهند شد.

کبوتر

این پرنده بر خلاف سایر پرندگان ظاهری جذاب و رنگارنگ ندارد ولی خصوصیات جالبی دارد که آن را به یک گزینه مناسب برای نگهداری تبدیل می کند.

کبوترها شاید ارزان ترین نوع پرندگان برای خرید باشند. پس اگر جنبه اقتصادی داستان برای شما مهم است بهترین گزینه برای شما کبوتر می باشد. علاوه  بر آن این پرندگان نیاز به توجه و مراقبت خاصی ندارند. هرچند که به مرور زمان با شما اخت می گیرند و ارتباط دوستانه ای با شما شکل می دهند.

شاید بتوان از کبوترها به عنوان ساده ترین و بی حاشیه ترین نوع پرنده ها یاد کرد.

عروس هلندی

این پرنده بر خلاف پرنده هایی که گفتیم بسیار اجتماعی و با عشق و محبت است. اگر دوستی بسیار مهربان می خواهید که عاشق نوازش و بازیگوشی است عروس هلندی می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

این پرندگان که توانایی صحبت کردن دارند و بسیار باهوش و آموزنده هستند طول عمر نسبتا بالایی نیز دارند.

قناری

قناری، پرنده ای که اسمش لقب افراد خوش صدا و خوش آواز است. اگر می خواهید دوست خانگی شما در کنار دیگر ویژگی هایش طبع خوانندگی هم داشته باشد در انتخاب قناری شک نکنید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بهترین صدا متعلق به قناری نر بالغ شش ماهه است.

قناری جزو دسته پرندگان ارزان قیمت که نگهداری راحتی دارند دسته بندی می شود.

 

کاسکو

اگر دنبال یک پرنده باهوش ودوست داشتنی می گردید که زود بتواند اهلی شود و بتواند با شما سخن بگوید کاسکو انتخاب مناسبی است. کاسکو از قدیمی ترین پرندگان است که درخانه از آنها نگهداری می شود.

جالب است بدانید کاسکوها به دلیل هوش سرشار خود به عنوان انیشتین دنیای پرندگان شناخته می شوند. این پرندگان در عین باهوش بودن، موجوداتی بسیار احساساتی هستند و با احساسات صاحبان خود همزاد پنداری می کنند.

مرغ مینا

بارز ترین صفت این پرنده تقلید صدا و سخنگو بودن آن است. تقلید صدای این پرنده به قدری حرفه ای می باشد که شما نمی توانید صدای اصلی را از صدای تقلید شده ی پرنده تشخیص دهید. حتی ممکن است گاهی با تقلید صدایش شما را گول بزند و شما را دست بیندازد.

مرغ مینا پرنده ای است بسیار باهوش که توانایی بالایی در درک احساسات صاحب خود دارد. اگر شما رابطه ی خوبی را نتوانید با او شکل دهید و یا نسبت به او بی مهری کنید، رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز خواهد داد.

قیمت مرغ مینا از 500 هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است و جثه ای متوسط دارد.

طوطی برزیلی

طوطی های برزیلی نیز مانند مرغ عشق ها جزو پرندگان کوچک قرار می گیرند. چیزی که باید در مورد این پرندگان باید بدانید این است که بعضی از آنها خاصیت تهاجمی دارند. هرچند که به مرور زمان با صاحب خود به خوبی اخت می گیرند.

ماکائو

پرندگانی که همه چیز درباره آنها بزرگ است. از منقار بزرگ و دم درازشان گرفته تا سر وصدایشان. این پرندگان هیکلی به دلیل دم درازی که دارند باید در داخل  قفس بزرگتری نگهداری شوند تا دم آنها آسیب نبیند.

پس اگر فکر خریدشان به سرتان زده؛ از ابتدا به فکر یک فضا و قفس بزرگ برای آنها باشید. ماکائو ها بر خلاف ظاهر زمختشان پرندگانی خوش برخورد و دوستانه هستند.

هم چینن علاقه زیادی به بازی با اسباب بازی ها، به ویژه از نوع چوبی آنها دارند.

در حدی که شاید بهتر باشد هزینه ی کوچکی را صرفا برای تهیه وسایل بازی این پرنده ها کنار بگذارید. بهتر است گاه گداری نیز اجازه پرواز در فضای های آزاد را به آنها بدهید؛ چون ذاتا به آن نیاز دارند.

کاکادو

این پرنده نیز جزو اعضای تیم با محبت ها است. دوست دارد با صاحبش بازی کند. وقت بگذراند و تا می تواند سروصدا کند.

پس از ابتدا آگاه باشید که باید وقت و انرژی کافی برای او کنار بگذارید وگرنه افسرده شده و شروع به رفتارهای مخرب مانند کندن پرهای خود می کند.

بهتر است بدانید که این پرنده جزو پرندگان بزرگ جثه و پر سروصدا محسوب می شود.

طوطی آمازون

دوست دارید یک طوطی داشته باشید که عاشق آب بازی باشد و حتی با شما حمام کند. شاید تعجب کنید ولی یکی از بهترین تفریحات طوطی های آمازون آب بازی است. این پرندگان نیز بازیگوش و اجتماعی هستند.

از اشتهای آنها برای خوردن غذا هم هر چه قدر بگوییم کم گفته ایم. این پرندگان مستعد چاقی هستند و غذا خواستن از صاحبشان یکی از صفت های بارز آنهاست.

گفتنی است که این پرندگان زبان بدن بسیار خوبی نیز برای بیان عواطف و حالات خود دارند. بطوریکه شما با کمی توجه می توانید متوجه شوید  که او دوست دارد با شما بازی کند یا نه. اگر نتوانید ذهن او را بخوانید ممکن است با یک گاز گرفتگی از شما پذیرایی کند.

ختم کلام

ورود یک پرنده به عنوان عضو جدید از خانواده می تواند شور و نشاط بیشتری را به زندگی بیاورد. اما گاهی ممکن است عدم توجه به جزئیات، بعد از مدت کوتاهی موجب پشیمانی شود.

آیا تاکنون تجربه ی تلخی از نگهداری پرندگان مختلف داشته اید؟ دوست دارید در مورد کدام یک از پرندگان اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ در کامنتها برای ما بنویسید تا بتوانیم با اطلاعات بهتر پاسخگوی ابهامات و شبهات شما عزیزان باشیم.

  • ۰۲/۰۸/۱۱
  • حسن بیگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی