پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانخوری ها ازجمله ابزارهایی می باشند که استفاده از آنها در چندین جهت می تواند کمک شایانی به افزایش کیفیت پرورش داشته باشد . در این مقاله به دلایل اصلی نیاز به استفاده از دانخوری ها و همینطور به انواع دانخوری های مورد استفاده در پرورش طیور محلی اشاره خواهیم کرد .

دلایل استفاده از دانخوری ها :

حفظ بهداشت : یکی از مهمترین موارد در پرشو طیور جلوگیری از ایجاد الودگی و همینطور جلوگیری از انتقال سریع الودگی بین طیور می باشد . از این رو پرورش دهنده باید تمام سعی خود را انجام دهد تا امکان ورود طیور به داخل ظرف دانخوری وجود نداشته . در مواقعی که ظرفی عادی برای دانخوری قرار داده میشود طیور بخصوص جوجه ها به داخل ان ظرف رفته و امکان ریختن فضله و یا حتی ورود الودگی با پای خود به داخل ان را دارند . از این رو باید از دانخوری هایی استفاده شود که امکان ایجاد این الودگی وجود نداشته باشد. توجه کنید که نیاز به استفاده از دانخوری های اماده نیست ، هر موردی که از ورود طیور به داخل دانخوری جلوگیری کند میتواند گزینه ی مناسبی باشد .

مشخص شدن مصرف جیره : از دیگر موارد مهم توجه به میزان مصرف جیره میباشد. برخی از دانخوری ها دارای تنظیم کننده داخلی ساده ای می باشند که میزان مواد ریخته شده در داخل سینی دانخوری را مشخص میکنند. از این رو با استفاده از این ابزار می توان مدیریت بهتری بر روی دان ها مصرفی داشت و نیاز به مراجعه ی پی در پی به محل پرورش نیز کاهش پیدا میکند .

خصوصیات دانخوری ها :

بدنه : بدنه ی دانخوری باید به گونه ای باشد که الودگی ایجاد نکند. اگر از دانخوری های فلزی و گالوانیزه استفاده شود ، با توجه به امکان ارتباط با رطوبت و همینطور ارتباط کامل با هوا ، زنگ زدگی در ان ظروف اجتناب ناپذیر می باشد. از این رو به هیچ وجه نباید از چنین ابزارهایی برای دانخوری طیور استفاده شود . در دانخوری ها پیشنهاد میشود از پلاستیک های معمولی نیز استفاده نشود. عمده دانخوری های موجود در داخل بازار ، بدنه ای از جنس پلیمر دارند که الودگی های پلاستیک را نداشته و از سویی دیگر طول عمر بالایی نیز دارند . از این رو پیشنهاد میشود که از این جنس استفاده شود . همچنین می توان از استیل نیز استفاده کرد . برخی از کاربران خود اقدام به تولید دانخوری های خلاقانه با روش های مختلف میکنند که در تولید انها نیز باید توجه ویژه ای به بدنه ی دانخوری شود.

امکان اویزان شدن : یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از ورود موجودات موزی و همینطور جلوگیری از ورود الودگی ها توسط طیور مختلف ، اویزان کردن دانخوری می باشد . در صورتی که دانخوری اویزان شود ، همینطور می توان به طیور غذاهای مخصوص داد و از مصرف غذای طیور بالغ توسط جوجه ها جلوگیری کرد . این روش در دانخوری هایی که دارای دسته می باشند امکان پذیر است .

پیچ تنظیم شونده : پیچ تنظیم شونده ابزار مخصوص در داخل دانخوری ها می باشد. این پیچ د داخل مخزن قرار میگیرد و میزان ورود دان به داخل سینی دانخوری را فراهم میکند. بدین ترتیب با استفاده از این قطعه می توان میزان ورود دان به داخل سینی را تنظیم و غذای دریافتی توسط طیور را تقسیم بندی کرد.

 

  • حسن بیگی
  • ۰
  • ۰

 

همانطور که می دانید هر تولید کننده دستگاه جوجه کشی ، شانه های مخصوصی را نیز برای دستگاه های خود تولید می کند. اما اغلب شانه ها دارای شکل و شمایل مشابهی هستند. برخی از آنها مخصوص یک نوع پرنده تولید می شوند و برای هر نوع پرنده باید شانه مخصوص به آن را تهیه کرد. اغلب به آنها شانه حفره ای نیز گفته می شود.

بنابراین اگر دستگاه شما دارای شانه جوجه کشی حفره ای یا زنبوری مانند است باید به اندازه تخم قرقاول های خود توجه کنید و یک شانه مناسب برای آن تهیه کنید.

اما اگر دستگاه شما دارای شانه همه کاره است، نیازی به خرید شانه اضافی نیست ، کافیه که فاصله بین تیغه ها را تغییر دهید تا تخم ها به شکل ثابتی در داخل سبد قرار بگیرد. در اکثر دستگاه های استاندارد و امروزی از شانه های همه کاره استفاده می کنند بنابراین سعی کنید از دستگاه های دارای همین شانه استفاده کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید

برخی از دستگاه ها نیز دارای غلتک هستند و نیازی به شانه ندارند، در صورتی که دارای چنین دستگاهی هستید کافیست تخم های قرقاول را بر روی غلتک ها قرار دهید تا دوره ستر تکمیل شود پس از آن می توانید ، تخم ها را به منظور ورود به دوره هچر، وارد سبدهای هچ کنید.

اگر می خواهید برای تخم های قرقاول خود شانه خریداری کنید حتما به جنس بدنه آن توجه کنید چون شانه های ضعیف به مرور زمان در اثر دما و رطوبت داخل دستگاه نرم شده و بوی نامطبوع و حتی گازهای آلاینده از خود متصاعد خواهد کرد که برای تخم ها مضر است و می تواند سبب خفگی جنین در داخل تخم شود. 

  • حسن بیگی