پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

پرورش قرقاول

آموزش تخصصی پرورش قرقاول

  • ۰
  • ۰

جوجه کشی هر پرنده ای دارای شرایط خاص به خودش هست که با توجه به اناتومی اون پرنده و ویژگی های جوجه کشی طبیعی اون اندازه گیری و بررسی می شه.

با اشنایی دقیق این موارد می شه بهترین شرایط ممکنه رو برای جوجه کشی از پرنده ها مهیا کرد و دوره های جوجه کشی را با موفقیت پشت سر گزاشت .

این موارد عبارتند از دما ، رطوبت ، مدت زمان و ...

موارد دیگه ای هم همچون چرخش تخم نطفه دار وجود داره که بیشتر برای همه ی پرنده ها عمومی هست و نیاز به شرایط خاصی در طیور مختلف نداره .

در جوجه کشی بلدرچین شرایط عمومی به این شکل هست :

دوره ستر :

دما : 37.7 درجه

رطوبت : 65 درجه

دوره هچر :

دما : 37.2

رطوبت : 75 تا 80 درجه

دوره ی جوجه کشی از بلدرچین به طور متوسط 17 روز می باشد که در روز 14 تخم ها به قسمت هچر منتقل می شوند. در دوره ی ستر مراحل اولیه ی تولید جوجه طی شده و در دوره ی هچر جوجه از تخم خارج میشود. توجه داشته باشید که در دوره ی ستر تخم ها به صورت مرتبط در حال چرخش می باشند ولی در دوره ی هچر چرخش متوقف میشود .

برخی از دستگاه ها امکان ستر و هچر همزمان دارند و از این روی می توان تخم ها رو مستقیم از بالای دستگاه به قسمت تهتانی برای هچر منتقل کرد ولی برخی این قابلیت را نداشته و بدین ترتیب یا باید به صورت یکباره همه ی تخم ها را به هچر منتقل کرد و یا باید برای هچر دستگاهی جداگانه خریداری کرد.

در مرحله ی هچر رطوبت افزایش می یابد تا جوجه در داخل تخم امکان نوک زدم و شکستن تخم را داشت باشد . در این مرحله توجه به ضخامت تخم که بسته به تغذیه ی مرغ مادر بوده و همینطور توان نطفه که باز بسته به تقویت مرغ مادر می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مورد تولید رطوبت نیز دستگاه های مختلف دارای روش های مختلفی برای تولید رطوبت می باشند که بسته به نوع و ظرفیت دستگاه و همینطور طراحی قرار داده شده بر روی دستگاه این مورد امکان پذیر خواهد بود.

رطوبت تولیدی در دستگاه های صنعتی بسیار بزرگ با استفاده از سیستم های ابپاش نازلی صورت می گیرد.در دستگاه های صنعتی کوچکتر از سیستم رطوبت رسانی التراسونیک و یا اتومایزر این عمل انجام می گیرد و در دستگاه های خانگی با روش های مختلفی همچون پد سلولزی ، سینی رطوبت و ... رطوبت مورد نظر تامین میشود .

در تهیه تخم های نطفه دار نیز دقت بالایی داشته باشید. تخم نطفه دار باید از محلی خریداری شود که نسبت نر به ماده به خوبی رعایت شده ، تغذیه ی پرنده ها مناسب بوده باشه ، محیط از نظر بهداشتی مناسب باشه و ... .

همه ی این موارد باید رعایت شده باشه تا مشکلی برای نطفه ایجاد نشه ، چرا که نطفه با کوچکترین بیماری مرغ مادر دچار مشکل میشه و در نتیجه مشکلات مختلفی در ستر و هچر و حتی بعد از اون مواجه خواهد شد.

 

  • ۹۹/۱۱/۲۱
  • حسن بیگی

نظرات (۱)

چقدر جالب بود!

ممنون از شما!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی